programmmappsfix

Tillbaka till startsidan.

programmmappsfix
ruud, 2003-12-10 16:18:00
[Svara]
den fungar inte???

PEK, 2003-12-10 16:32:00 [Svara]
Jodå, det brukar den göra :-). Får du något felmeddelande?

Hasse, 2004-01-18 19:19:00 [Svara]
Hej,

INNAN jag hittade ditt progg för att fixa detta problem var jag inne och rotade i registret.

Problemet är att jag nog var lite överambitös och har nu följande problem: när jag högerklickar på en mapp har jag förljande alternativ (nej, jag gjorde igen backup på registret...):

Open
none
none
none

och det som händer

Open (öppnar fönster i ny mapp (trots att mappalternativ är öppna i nytt fönster)
none (1) är sök ?
none (2) kör (tror jag - får felmeddelande)
none (3) öppna i samma fönster.

Så....vilka regkeys är det mest 'troligt' att jag var och ändrat i? Har så kort minne så jag har glömt bort efter att ha levt med problemet i 6 veckor.

Återstår bara att formatera och att installera om allt vilket jag helst slipper.

Snälla - hjälp!

PEK, 2004-01-18 19:39:00 [Svara]
Oj, det här kan bli knepigt :-/. Men det kanske går att lösa utan att gå in i registret alls. I Utforskaren, välj Visa->Alternativ och klicka på fliken Filtyper (namnen kanske skiljer sig något beroende på operativsystem). Leta upp mapp och välj redigera. Då borde du få fram en lista över alternativen och du kan kanske här ”reparera” det. Ett alternativ till ominstallering skulle kunna vara att skapa ett nytt konto. Om du kör ett NT-baserat operativsystem så har du någon ikon i startmenyn där du kan administrera användare. Skapar du ett nytt konto här så kan du använda det istället för att installera om. Jag hoppas att du lyckas få rätt på det :-).

Hasse, 2004-01-19 00:51:00 [Svara]
Tack för svar...men jag har meckat i mappalternativ och försökt med nytt konto i mitt XP Home....

Måste in i regedit, bara jag vet vart.

PEK, 2004-01-19 16:07:00 [Svara]
Ja just det, de där inställningarna är ju gemensamma för alla användare :-/. Nåja, i registret hittar du nog det du behöver i HKEY_CLASSES_ROOT, där registreras alla filtyper och säkert. Förmodligen är det undermappen Folder du behöver pilla i.

Tillbaka