Vokabel

Tillbaka till startsidan.

Vokabel
Daniel, 2008-07-01 21:20:02
[Svara]
Jag skulle gärna se att man kunde dela in orden i en större ordlista i mindre grupper, så att man kan träna några ord åt gången och inte hela ordlistan. Har inte hittat den funktionen. I övrigt ett utmärkt program!

PEK, 2008-07-02 21:29:42 [Svara]
Exakt en sådan funktion finns inte i Vokabel, men det finns en hyfsad lösning i programmet. Gå in i Förhör->Förhörsinställningar->Glosor i förhör och välj att du vill endast ha markerade glosor i förhöret. Nästa gång du vill köra ett förhör markerar du först de glosor du vill ha, och startar sedan förhöret.

Ett annat mer besvärligt sätt är att dela upp glosorna i mindre småfiler. Behöver du sedan sätta ihop dom till en stor kan du använda Arkiv->Importera.

Jag hoppas att något av dessa hjälper :-).

Daniel, 2008-07-03 15:56:10 [Svara]
Japp, det var precis så jag gjorde :) Jag har en kurs i pali på 23 kapitel, och i varje kapitel introduceras nya ord. Så jag gjorde en fil för varje kapitel. Det är ju lättare att lära sig 20 ord i taget än att börja med att förhöra sig på 500 ord eller nåt åt det hållet :-S Så nu kan jag nöta in de nya orden från varje nytt kapitel jag börjar på, så kan jag fokusera på grammatiken under översättningsövningarna.

Men det hade ändå vart bra att kunna välja vilken typ av ord man vill förhöra sig på. Ord från ett visst kapitel i en kurs, eller alla verb, eller alla adjektiv osv. Man skulle kunna markera varje ord i anteckningar genom att skriva t.ex. "kap 1, verb". Så blir man förhörd på den om man ställer in förhörsalternativen på Kapitel 1 och Verb.

Vokabel är det bästa glosprogram jag hittat hittills. Just att jag kunde få i de diakritiska tecknen från pali i specialteckenfönstret var jättebra. Jag återkommer om jag har fler idéer :)
froffelelle, 2009-01-16 10:06:12 [Svara]
mycket bra program som revolutinerar software industrin, mycket imba

PEK, 2009-01-16 21:54:33 [Svara]
Tack så mycket, det var roligt att höra :-).

Tillbaka