Vokabel Unicode fungerar inte i Ubuntu Linux

Tillbaka till startsidan.

Vokabel Unicode fungerar inte i Ubuntu Linux
Jonas, 2009-04-26 01:20:59
[Svara]
Hej och tack för ett fantastiskt program,

Har tidigar använt det på en PC med Widows XP och har nu slutligen lyckats installera det på Ubuntu (efter att först ha installerat systemfilerna - Vcredist.exe). Installerade det mha wine.

Vokabel startar upp och fungerar utmärkt, men däremot fungerar Vokabel Unicode inte alls, och vill inte ens start upp. Har provat att simulera xp, 2000 och NT, men inget hjälper. Behövs ytterligare systemfiler?

Mvh,
Jonas

PEK, 2009-04-26 08:46:52 [Svara]
Hej. Nej, det borde räcka med att installera de systemfiler du har gjort. Jag har testat detta på en ren NT4-installation och det var allt som behövdes. Får du något felmeddelande när du startar programmet?

Jonas, 2009-04-26 12:19:10 [Svara]
Hej och tack för det snabba svaret.

Jag har nu provat att ta bort Vokabel och systemfilerna (vcredist.exe) och sedan installera allt igen med Wine inställt på Windows NT 4.0.
Så här har jag gjort:

1. Jag packar upp VC6RedistSetup_enu.exe till C: och får fram vcredist.exe.
2. När jag klickar på vcredist.exe får jag inget meddelande, så jag är lite osäker på om den verkligen exekverar som den skall.
3. Jag exekverar Vokabel 3.31 genom att högerklicka och välja "Open with Windows Program Loader". Installationen startar precis som under Windows och jag väljer att lägga programmet i C:
4. I programfoldern (PEK's Productions) ligger nu två exe.-filer, vokabel.exe och vokabelu.exe.
5. När jag klickar på vokabel.exe startar programmet och allt tycks fungera bra, så länge jag använder latinska alfabetet. När jag ändrar tangentbordsinställnngen till kyrilliska alfabetet så blir alla bokstäver jag skriver frågetecken.
6. När jag klickar på vokabelu.exe händer ingenting alls och jag får inget felmeddelande.

7. Om jag däremot försöker starta vokabelu.exe via terminalen får jag följande meddelande:

fixme:ole:DllRegisterServer stub
err:module:import_dll Library MFC42u.DLL (which is needed by L"C:\\Program Files\\PEK's Productions\\Vokabel\\vokabelu.exe") not found
err:module:LdrInitializeThunk Main exe initialization for L"C:\\Program Files\\PEK's Productions\\Vokabel\\vokabelu.exe" failed, status c0000135

Jag har ganska nyligen börjat använda Linux så jag är rätt osäker på vad detta betyder eller vad som behöver göras. Antar att jag måste hitta och hämta hem dll Library MFC42u.DLL. Några förslag?

Mvh,
Jonas

P.S. När jag kör vcredist.exe via terminalen får jag följande meddelande:

fixme:setupapi:SetupDefaultQueueCallbackW notification 262144 params 32f9ac,0
err:setupapi:SetupDefaultQueueCallbackW copy error 0 L"C:\\windows\\temp\\IXP000.TMP\\msvcrt.dll" -> L"C:\\windows\\system32\\msvcrt.dll"
err:setupapi:SetupDefaultQueueCallbackW copy error 0 L"C:\\windows\\temp\\IXP000.TMP\\oleaut32.dll" -> L"C:\\windows\\system32\\oleaut32.dll"
err:setupapi:SetupDefaultQueueCallbackW copy error 0 L"C:\\windows\\temp\\IXP000.TMP\\olepro32.dll" -> L"C:\\windows\\system32\\olepro32.dll"

PEK, 2009-04-26 14:26:34 [Svara]
Filen mfc42u.dll behöver du för att kunna göra Unicode-versionen av Vokabel. Jag förstår inte varför den inte installeras, men du kan prova att installera den manuellt. En kopia av filen hittar du här:

http://www.dll-files.com/dllindex/pop.php?mfc42u

Den ska ligga på samma ställe som "mfc42.dll". I praktiken i systemmappen under Windows.

Själv har jag glömt vad som ska hända när vcredist.exe körs :-). Men minns jag rätt så händer inte så mycket när man kör programmet om man redan har filerna installerade (vilket kanske är fallet hos dig).

Jonas, 2009-04-28 22:10:43 [Svara]
Så, nu fungerar allt som det skall. Laddade ner mfc42u.dll och la den i windowsmappen. Det var det enda som behövdes.
Tack så mycket för hjälpen!

Tillbaka